Een half uur per dag

Probeer dagelijks minstens een half uur te bewegen. Vind je een half uur te lang, lukt dat nog niet? Probeer dan in ieder geval elke dag te bewegen en bouw langzaam op naar een half uur per dag (of meer!?)

Soms is het lastig om tijd om te bewegen te vinden in de drukte van de dag. Maak een gezonde gewoonte van een vast moment bewegen, bijvoorbeeld 's morgens vroeg, dan start je dag al goed en hoef je de rest van de dag daar geen rekening meer mee te houden. 

Een ander goed voorbeeld is bewegen tijdens de lunch. Vooral als je thuis werkt is het verleidelijk die boterham achter de computer op te eten. Gemiste kans, niet alleen  is het voor het voorkomen van dementie op latere leeftijd belangrijk voor je hersenen om regelmatig te bewegen. Ook direct daarna zul je productiever zijn dan wanneer je achter dat scherm blijft zitten.

lopen.png
voetballen.png

Zoek een vorm van bewegen die bij je past

Bewegen is makkelijker vol te houden als je iets doet wat je leuk vindt. Bewegen wordt voor veel mensen extra leuk als je het met elkaar doet. Bijvoorbeeld in een teamsport. Ook een wandeling of een fietstochtje kun je met andere mensen maken. In jouw gemeente zijn volop mogelijkheden om bij aan te sluiten. Let er op dat je bij alle activiteiten de richtlijnen rondom corona volgt om gezond te blijven. 

 

Nederland in Beweging

Nederland in Beweging! is een programma op de Nederlandse televisie, gericht op stimulering van lichaamsbeweging. Het programma richt zich vooral op mensen van boven de vijftig. Elke werkdag bij Omroep Max.

Nederland-in-beweging-duco-olga-seriebeeld-1920x1080.jpg
fietsen.png

Bewegen van alledag

Bewegen kan ook in alledaagse activiteiten. De hond uitlaten, de kinderen van- en naar school brengen. De boodschappen doen op de fiets. Stoffen, stofzuigen, de ramen lappen... noem maar op. 

Ook een goede beweegtip; doe mee met het spel van (klein)kinderen. Zij weten als geen ander dat bewegen leuk is en goed voor je is. Volg hun goede voorbeeld en maak er een leuke speeltijd van vol beweging. 

Ommetje met de ommetje-app

Ken je de ommetje-app van onze campagnevriende De Hersenstichting al? Deze app stimuleert je om dagelijks in beweging te komen door... een ommetje te wandelen. Je krijgt gaandeweg adviezen over regelmatig bewegen om je hersenen gezond te houden. 

Nog leuker; een wedstrijdje in een team, bijvoorbeeld met collega's. Wie krijgt de meeste medailles, wie wandelt het meest? 

Wil je meedoen aan een wedstrijd maar heb je geen team? Doe dan mee met het We Zijn Zelf Het Medicijn team West-Brabant

Teamnaam: WZZHM WB

Team code: DLRFR

Wandelen met de hond

Een mooie manier om te zorgen dat je aan je dagelijkse portie lichaamsbeweging komt is het uitlaten van een hond. 

Nu heeft niet iedereen een hond en komt er meer bij het houden van een huisdier kijken dan enkel die heerlijke wandelingen. Toch kun je ook als je zelf geen trouwe viervoeter hebt, regelmatig bewegen met de hond. Hoe? Met OOPOEH!

OOPOEH koppelt honden aan ouderen die én gek zijn op honden én graag willen bewegen om vitaal te blijven.  Hondenbaasjes kunnen zo zorgen dat de hond ook lekker naar buiten kan als ze zelf minder gelegenheid daarvoor hebben. Voor de hondenliefhebber is het een kans om niet de lasten, wel de lusten van de hond te hebben. 

Meer info over OOPOEH